Mere om ledelse og trivsel
Det tror jeg på
Som underviser og konsulent har jeg ofte pointeret vigtigheden af, at ledere forholder sig kritisk til konsulentverdenen. Mange konsulenter forholder sig ikke til deres videnskabsteoretiske udgangspunkt; Hvilket ontologisk udgangspunkt de har, altså hvordan tænker de om verden og hvad det betyder for deres kunder?
Jeg har råbt vagt i gevær, da min oplevelse har været, og fortsat er, at mange konsulenter skyder til højre og venstre, først med et ene smarte værktøj, snart med det næste – uden at forholde sig til hvilket bagvedliggende menneske- og organisationssyn de læner sig op af. Og det har potentielt uhensigtsmæssige konsekvenser for kunderne. Jeg prøver i denne artikel at ”æde min egen medicin”.
Fusioner som sammenbragte familier
Når vi fusionerer, er vi ofte gode til at fokusere på de målrationelle aspekter: Hvor skal vi hen? Hvordan skal vi organiseres? Hvem skal løse hvilke opgaver?
Vi er mindre gode til at fokusere på elementer, der drejer sig om de mere følelsesmæssige aspekter af forandringerne. Ofte viser sig, at det netop er ”under overfladen”, at der bruges uforholdsmæssigt mange ressourcer. Læs denne artikel om hvordan der kan åbnes for muligheder for at arbejde med netop de følelsesmæssige aspekter som et nødvendigt supplement til de målrationelle aspekter.
Trivselsundersøgelser, der virker. Vi bliver nødt til at tale sammen.
Alt for mange organisationer laver trivselsundersøgelser uden at opnå den ønskede effekt. Byt spørgeskemaerne ud med trivselsdialoger og få reel indsigt i trivslens kår. Og konkrete bud på hvad der skal til for øget trivsel.
Som både projektleder på konceptudvikling og som udførende konsulent på en fantastisk proces omkring Trivselsdialoger på ZBC, blev jeg yderligere bekræftet i værdien af at gøre tingene på en helt anden måde. Der er meget at hente i at arbejde ud fra et helt andet paradigme.